3.ZADANIA

Poproszę Was o zrealizowanie, mam nadzieję, ciekawego zadania. Nagrajcie krótki filmik ok.5-minutowy, który będzie antyreklamą współczesnego kultu ciała. Jego celem powinno być uświadomienie oglądającym, że wygląd zewnętrzny nie jest najważniejszy, nie świadczy o prawdziwej wartości człowieka a na pewno nie daje pełni szczęścia. Adresatami mogłyby być np. nastoletnie dziewczyny, które najbardziej są poddane presji idealnej sylwetki. Oczywiście tematyka może dotyczyć również płci męskiej, której kanony piękna w przeszłości i szczególnie obecnie są również reklamowane. Wszystko zależy od Waszej inwencji twórczej , pomysłowości. Zadanie daje możliwości aby rozwijać w sobie kreatywność, zdolności artystyczne i reżyserskie.
Stworzony przez Was filmik będzie zaprezentowany w klasie przez ok. 5 min. i omawiany ok. 3 min. (będzie to również czas na odpowiedzi na pytania lub dyskusję)
Aby ułatwić Wam wyszukiwanie informacji do realizacji projektu w zakładce pt. „Źródła” znajdują się adresy internetowe i bibliografia. Oczywiście zachęcam do samodzielnego wyszukiwania ciekawych informacji. W Ewaluacji dowiecie się w jaki sposób Wasza praca będzie oceniana. Zapraszam do zadań , które powinny ułatwić Wam realizację projektu.

Zadania:
  1. W których epokach w sposób szczególny dbano o wygląd zewnętrzny i z czym to było związane?
  2. Jak wyglądało to np. w starożytności, gdzie uroda była związana ze szlachetnym pochodzeniem.(przykładem mogą być fragment „Iliady” Homera -historia pięknej Heleny, mit o Narcyzie)
  3. W jaki sposób o urodę dbały renesansowe elegantki?
  4. Przedstawcie utwory literackie lub przykłady malarskie z tego okresu , w których został ukazany kanon piękna.(np. obraz Sandro Botticelli „Profil młodej kobiety” lub utworu Jana Kochanowskiego „Panna XI” z „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”).
  5. Jak wpłynęła na polską obyczajowość moda na tzwn. francuszczyznę w epoce oświecenia, w czym się przejawiała? Przykłady malarskie, literackie np. satyra pt. „Żona modna” Ignacego Krasickiego.
  6. Jaki jest kanon współczesnego piękna?(przykłady sławnych modelek, aktorek, które wyznaczają współczesne trendy dobrego wyglądu)
  7. Co robią współczesne kobiety aby sprostać temu, co obecnie jest preferowane jako wzór pięknego ciała? (Diety, operacje plastyczne, ćwiczenia fizyczne, zabiegi kosmetyczne).
  8. Ukażcie zagrożenia będące wynikiem licznych reklam i kampanii zachęcających do osiągania idealnej sylwetki(anoreksja, bulimia, depresje, niska samoocena).
  9. Czy współczesny odbiorca nie jest zbyt często zmanipulowany?(techniki komputerowe, które stosują twórcy reklam aby stworzyć „idealną kobietę „ np.tzw. re-iming z jęz. ang. przeobrażenie)
Realizując poszczególne zadania możecie wybrać również inne epoki literackie, które wdł. Was nawiązują do tematu.
Nakreślcie plan działania, dot. szczególnie zebrania materiału, do nakręcania filmu i stworzenia scenariusza. Następnie należy mieć pomysł jak go ciekawie przedstawić na forum klasy, dlatego ważne będzie również muzyka i ciekawy komentarz.