Poproszę Was o
zrealizowanie, mam nadzieję, ciekawego zadania. Nagrajcie krótki
filmik ok.5-minutowy, który będzie antyreklamą współczesnego
kultu ciała. Jego celem powinno być uświadomienie oglądającym,
że wygląd zewnętrzny nie jest najważniejszy, nie świadczy o
prawdziwej wartości człowieka a na pewno nie daje pełni szczęścia.
Adresatami mogłyby być np. nastoletnie dziewczyny, które
najbardziej są poddane presji idealnej sylwetki. Oczywiście
tematyka może dotyczyć również płci męskiej, której kanony
piękna w przeszłości i szczególnie obecnie są również
reklamowane. Wszystko zależy od Waszej inwencji twórczej ,
pomysłowości. Zadanie daje możliwości aby rozwijać w sobie
kreatywność, zdolności artystyczne i reżyserskie.
Stworzony przez Was filmik
będzie zaprezentowany w klasie przez ok. 5 min. i omawiany ok. 3
min. (będzie to również czas na odpowiedzi na pytania lub
dyskusję)
Aby ułatwić Wam
wyszukiwanie informacji do realizacji projektu w zakładce pt.
„Źródła” znajdują się adresy internetowe i bibliografia.
Oczywiście zachęcam do samodzielnego wyszukiwania ciekawych
informacji. W „Ewaluacji” dowiecie się w jaki sposób Wasza
praca będzie oceniana. Zapraszam do zadań , które powinny ułatwić
Wam realizację projektu.
Zadania:
- W których epokach w sposób szczególny dbano o wygląd zewnętrzny i z czym to było związane?
- Jak wyglądało to np. w starożytności, gdzie uroda była związana ze szlachetnym pochodzeniem.(przykładem mogą być fragment „Iliady” Homera -historia pięknej Heleny, mit o Narcyzie)
- W jaki sposób o urodę dbały renesansowe elegantki?
- Przedstawcie utwory literackie lub przykłady malarskie z tego okresu , w których został ukazany kanon piękna.(np. obraz Sandro Botticelli „Profil młodej kobiety” lub utworu Jana Kochanowskiego „Panna XI” z „Pieśni świętojańskiej o Sobótce”).
- Jak wpłynęła na polską obyczajowość moda na tzwn. francuszczyznę w epoce oświecenia, w czym się przejawiała? Przykłady malarskie, literackie np. satyra pt. „Żona modna” Ignacego Krasickiego.
- Jaki jest kanon współczesnego piękna?(przykłady sławnych modelek, aktorek, które wyznaczają współczesne trendy dobrego wyglądu)
- Co robią współczesne kobiety aby sprostać temu, co obecnie jest preferowane jako wzór pięknego ciała? (Diety, operacje plastyczne, ćwiczenia fizyczne, zabiegi kosmetyczne).
- Ukażcie zagrożenia będące wynikiem licznych reklam i kampanii zachęcających do osiągania idealnej sylwetki(anoreksja, bulimia, depresje, niska samoocena).
- Czy współczesny odbiorca nie jest zbyt często zmanipulowany?(techniki komputerowe, które stosują twórcy reklam aby stworzyć „idealną kobietę „ np.tzw. re-iming z jęz. ang. przeobrażenie)
Realizując poszczególne
zadania możecie wybrać również inne epoki literackie, które
wdł. Was nawiązują do tematu.
Nakreślcie plan
działania, dot. szczególnie zebrania materiału, do nakręcania
filmu i stworzenia scenariusza. Następnie należy mieć pomysł jak
go ciekawie przedstawić na forum klasy, dlatego ważne będzie
również muzyka i ciekawy komentarz.